Měření vlivu oslovení na míru prokliku e-mailu
Používání oslovení v automatických e-mailech má několik výhod: působí profesionálněji, zvyšuje míru prokliku odkazu v e-mailech, navyšuje objem objednávky a pomáhá adresátům si uvědomit, že případnou reakci bude číst člověk, a proto i na negativní reagují méně agresivně. Zkusili jsme na konkrétním projektu změřit efektivitu generovaných oslovení.
O projektu
Na webu www.cesnek.cz, na němž měření probíhalo, se prodává česneková sadba produkovaná přímo prodejcem; nabídku doplňuje několik souvisejících produktů určených k pěstování: mořidla a biologické podpůrné prostředky. Jedná se o sezónní produkt objednávaný od začátku července do začátku září, mimo toto období je e-shop vypnutý. Po dokončení objednávky či mimo prodejní sezónu mohou zájemci zadat svou e-mailovou adresu za účelem jednorázového nebo opakovaného upozornění na další spuštění příjmu objednávek.
Zákazníky jsou povětšinou zahrádkáři, kteří česnek pěstují ve volném čase v rámci potravinové soběstačnosti. Výjimečně se jedná o drobné zemědělce. Sadbu kupují maximálně jednou za rok, v průměru jednou za dva roky.
Jak se měřilo
Pro zájemce o opakované upozorňování na spuštění objednávkového systému jsme připravili dvě verze. Ty se lišily v oslovení adresátů:
- První používala tvar „Vážený pane Nováku“, „Vážená paní Novotná“, „Vážený pane doktore“ apod., ke generování byla použita služba sklonovani-jmen.cz.
- Druhá verze obsahovala univerzální oslovení „Vážený pane/paní“.
Dále se lišily v odkazovaném URL objednávkového formuláře, podle kterého bylo možné rozlišit, kterou verzi e-mailu dotyčný proklikl.
V okamžiku odesílání zpráv systém nahodile zvolil jednu z obou verzí a tu odeslal na zadanou adresu. Díky střídavému výběru nebylo měření zkresleno tím, že by se jedna z verzí odesílala v jinou denní dobu.
V případě prokliku systém uložil, ze které z obou verzí e-mailů směřovalo. Nebyli sledovaní konkrétní uživatelé, pouze ty dvě skupiny jako celky. Systém nesledoval, ze které e-mailové adresy došlo ke kliknutí, ani případný další pohyb uživatele po webu.
E-mailové zprávy byly odeslány 1. července 2021. Statistika zaznamenávala počty prokliků do konce roku 2021.
Náhled verzí e-mailu


Výsledek měření
Porovnání obou verzí najdete v následující tabulce:
Verze zaslaného e-mailu | Oslovení titulem nebo příjmením adresáta | Univerzální oslovení „Vážený pane/paní“ |
---|---|---|
Počet odeslaných e-mailů | 2926 | 3086 |
Počet prokliků | 1181 | 1086 |
Podíl prokliků a odeslaných e-mailů | 40,36 % | 35,87 % |
- Použití oslovení znamenalo navýšení počtu prokliku zaslané e-mailové zprávy o 12,5 %.
- Počet objednávek u verze s oslovením byl vyšší o 7,8 % u verze s oslovením.
- Oslovení navýšilo množství objednaného zboží o 15,5 %.
Počet objednávek a množství objednaného zboží je obchodním tajemstvím prodejce, výsledné podíly jsou uvedeny pro zajímavost.
Denní počty prokliků v prvním měsíci
Verze | Oslovení jménem | Univerzální oslovení |
---|---|---|
Čtvrtek 1. 7. | 382 | 371 |
Pátek 2. 7. | 261 | 247 |
Sobota 3. 7. | 54 | 45 |
Neděle 4. 7. | 46 | 38 |
Pondělí 5. 7. | 37 | 33 |
Úterý 6. 7. | 38 | 30 |
Středa 7. 7. | 39 | 40 |
Čtvrtek 8. 7. | 35 | 20 |
Pátek 9. 7. | 29 | 20 |
Sobota 10. 7. | 15 | 9 |
Neděle 11. 7. | 27 | 21 |
Pondělí 12. 7. | 23 | 10 |
Úterý 13. 7. | 19 | 13 |
Středa 14. 7. | 24 | 19 |
Čtvrtek 15. 7. | 11 | 12 |
Pátek 16. 7. | 12 | 11 |
Sobota 17. 7. | 10 | 14 |
Neděle 18. 7. | 11 | 8 |
Pondělí 19. 7. | 17 | 12 |
Úterý 20. 7. | 9 | 13 |
Středa 21. 7. | 9 | 14 |
Čtvrtek 22. 7. | 5 | 10 |
Pátek 23. 7. | 6 | 6 |
Sobota 24. 7. | 5 | 6 |
Neděle 25. 7. | 6 | 6 |
Pondělí 26. 7. | 13 | 5 |
Úterý 27. 7. | 6 | 7 |
Středa 28. 7. | 3 | 5 |
Čtvrtek 29. 7. | 6 | 1 |
Pátek 30. 7. | 1 | 3 |
Sobota 31. 7. | 3 | 2 |
Celkem | 1162 | 1051 |
Závěr případové studie
A/B testováním bylo zjištěno, že uvedení oslovení adresáta v pátém pádě v konkrétním případě zvyšuje míru prokliku odkazu obsaženého v odeslaném e-mailu o 12,5 %. Nejedná se o jediný pozitivní vliv použití skloňování v oslovení e-mailu, je však patrně nejsnáze měřitelný.